Moineştii, întăia şi
cea din urmă stație
a acestei linii laterale, se vesteşte prin puțurile
sale de păcură, acoperite cu gherete
de lemn negru, pe un deal scorburos și
despoiat. Târgul
desfăşură în vale cele câtevà strade ale sale. Un
Evreu proprietar de trăsuri
ne ieà în primire dela început şi se face călăuza noastră nepoftită la subprefectură, unde nu găsim pe nimeni, la Primărie, care se repară, și în câte alte locuri, prin strădițe cu case romăneşti, prin uliţa de căpetenie, mărgenită de multele prăvălii ale Evreilor. La urmă
se dovedește că nu putem merge la
Roznov, ținta
pe care ni-o pusesem, şi aceasta pentru că boala de vite și paza împotriva ei au tăiat drumul cel mai
scurt, iar cel lung străbate
mai tot timpul printr'o mare pădure
şi suie un deal care înspăimântă pe birjarii Moineştilor. E o singură mântuire: a merge la Bacău, cale de vre-o patru
ceasuri, şi
a luà de acolo trenul spre
Piatra, sau, cum se scrie în
nomenclatura Căilor
Ferate: Piatra-Neamț (spre deosebire de Piatra-Olt).
În aceste rătăciri am
văzut târgul. E pavat şi are margeni de trotoare, dar noroiul făcut de ploile
din urmă înnegrește
toate drumurile. Singura clădire
mai bună e o «şcoală israelito-română». O grădină publică, foarte puțin
asemenea cu aceia, curată
şi foarte cercetată, din Târgu-Ocnei, se mai
cuvine a fi pomenită.
Încolo, prin Moineşti
foiesc vre-o 7.000 de Evrei, meşteșugari şi
negustori. Câştigul lor e foarte mic. Puțurile de păcură
au slăbit, cele cinci-şese sonde nu dau nici cât trebuie pentru fabrica de
«gaz», de petrol, de mai jos, care se alimentează cu păcura adusă din Muntenia.
Țeranii
din judeţ se pot duce pentru târguieli și
la Ocna și la Bacău. Locuitorii creştini din Moineşti, dintre cari câţivà au o frumoasă stare, sunt abià vre-o 30-40 de
familii. Astfel Evreii trăiesc
aici ei între ei; cafeneaua are
la ușă
o tablă cu însemnarea: «<zioniste», care arată mai mult nemulţămire şi gust de tărăboiu decât dorința adevărată a unei întoarceri în Palestina. În toate se vede sărăcie, lene şi murdărie.
Trăsura spre Bacău e
foarte puțin vrednică de acest nume. Odată ea a fost de sigur o
trăsură, dar în cei cinci ani de când o are proprietarul
ei din urmă,
n'a rămas dintr'însa decât un poclit pătat în tot chipul, lemne
goale care tremură
supt picioare, fierării
desşurubate, perini crăpate şi lustru dejghiocat.
Pentru ca să
încapă numărul de opt muşterii fireşte, în acest număr, numai Evrei, cu care
se porneşte de obiceiu la drum, s'a adaus o lungă scândură acoperită cu piele,
prin care curg paie, la locul unde stă de obiceiu scăunelul din față.
Sunt înhămați trei cai, dintre cari unul e un
biet moşnegut ce năpârleşte de bătrâneţă. Birjarul a făcut oaste, nu se teme
de puşcă, știe că hoţii nu supără pe birjari, fiindcă ei n'au bani; el poartă, după datina neamului său, un vechiu surtuc
larg, rănit la coate, şi în loc de guler alb are
gulerul, ridicat în
sus, al acestui surtuc. Plouă
încet, apoi tot mai
tare.
Întâiu tot drum prin
muncele, într'o vale largă. Un sat care e cuprins în comuna Moineştilor.
Fabrica de petrol, alte sate, destul de bune.
Tazlăul trece răsfățat printre brațele moi ale sălciilor aplecate; un zăgaz înnalt, încheiat cu lemnării, apără șoseaua de mânia ce-l cuprinde când primăvara-i creşte puterile şi el se aruncă nebun asupra câmpiilor pe care începe a înverzi grâul în arături.
Tot mai departe
urmează, acum în soare, lanurile de porumb şi pajiştile albe, pajiştile
albastre, stropite şi unele şi altele cu flori galbene, ca un nisip de aur. De
odată, în stânga, tot şirul munților se vede învinețind în fundul zării, - privelişte de o poesie măreaţă.”
sursa BCU Cluj
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu